Homepage Blogs Omgaan met veranderingen in je werk

Omgaan met veranderingen in je werk

Renee Pothof
|
4 minuten
Iedereen heeft er wel eens mee te maken: veranderingen in je werk of je werkomgeving. Of het nou gaat om een nieuwe manager, een andere werklocatie of een geheel nieuwe baan. Het is goed om op een rijtje te zetten wat die veranderingen voor jou én voor je omgeving betekenen en hoe je hier het best mee om kunt gaan. Het kan namelijk nogal een impact hebben op jou en op de mensen om je heen. Maar hoe doe je dat nou, omgaan met veranderingen in je werk(omgeving)? In dit blog probeer ik je een aantal tips en tricks mee te geven!


Verschillende soorten veranderingen

Globaal gezien zijn er twee soorten veranderingen: veranderingen die je zelf hebt geïnitieerd en veranderingen die anderen hebben geïnitieerd. De eerste soort veranderingen, die je zelf hebt geïnitieerd, heb je veel invloed op. Hoe breng je dit aan je collega’s? Wanneer vertel je iets? Wat betekent het voor je huidige werkzaamheden? De laatste soort heb je weinig invloed op – je hebt alleen invloed op de manier waarop je ermee omgaat. Dat je hier weinig invloed op hebt, maakt het echter niet minder belangrijk.

Communicatie

Vooral communicatie is in beide gevallen belangrijk. Als je zelf toe bent aan verandering moet je duidelijk zijn naar jezelf én naar je omgeving. Zorg ervoor dat je tijdig communiceert, zodat je huidige werkgever op de hoogte is dat je naar iets anders aan het zoeken bent. Misschien kan er intern binnen het bedrijf gekeken worden naar mogelijkheden, maar ook als je dat niet wilt is het waarschijnlijk belangrijk dat de zoektocht naar een opvolger gestart wordt. Bovendien zijn er wellicht een aantal praktische zaken die kortgesloten moeten worden. Hoe zit het bijvoorbeeld met je opzegtermijn? En met je vakantiedagen? Moet je nu alvast dingen gaan overdragen? En zo is er vast nog meer dat besproken moet worden – laten we vooral het afscheidsfeestje en afscheidscadeau niet vergeten 😉.
Ook als er buiten jouw besluitvorming om veranderingen aan komen, is communicatie belangrijk. Laat weten hoe je ergens over denkt, waar je wel en niet voor openstaat, of je eventueel ergens over twijfelt en waarom je deze twijfels misschien hebt. Dit brengt me gelijk bij het tweede punt:

Zet op papier wat de veranderingen voor jou betekenen

Bij veranderingen is het altijd fijn om alles voor jezelf duidelijk op een rijtje te zetten. Dit werkt écht het beste wanneer je het op papier (of op de computer) doet en niet alleen maar in je hoofd. Op die manier kan je het later teruglezen, kan je dingen toevoegen of veranderen en weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet. Bij een nieuwe baan is het natuurlijk moeilijk om te weten wat veranderingen voor jou zullen betekenen. Dat is als het ware een sprong in het diepe, je weet nooit zeker wat er gaat gebeuren. Toch kun je zeker de voor- en nadelen en je verwachtingen en wensen opschrijven en zelfs uitspreken. Dit brengt duidelijkheid naar jezelf, maar ook naar je omgeving.

Wanneer je een nieuwe manager krijgt, je team wordt opgesplitst of je samen met je team overgaat naar een nieuwe afdeling – ik noem maar wat voorbeelden – dan zijn er vaak veel vragen. Wie wordt je nieuwe manager? Wat wil je graag van die manager – en wat juist niet? Wat voor werkzaamheden moet je overnemen of juist laten vallen als je team opsplitst? En denk je dat je op je plek bent op de nieuwe afdeling, of lopen daar bijvoorbeeld alleen maar boomers rond? Hoe zie je je nieuwe omgeving voor je, wat verwacht je van je collega’s en wat verwacht je vanuit HR over bijvoorbeeld de communicatie omtrent de veranderingen?
Allemaal vragen, en waarschijnlijk nog veel meer, waarvan het voor je eigen overzicht en gemoedsrust fijn kan zijn om alles op een rijtje te zetten. Als je vervolgens nog ergens over twijfelt, spreek dit dan uit zodat je omgeving hiervan weet en wellicht de twijfels of onduidelijkheden weg kan nemen.

Een (nieuwe) baan bij Calco

Tot slot wil ik nog even ingaan op de belangrijkste en grootste verandering die er volgens mij is: het zoeken naar (en vinden van) een nieuwe baan. Als je het besluit hebt genomen om een (andere) baan te zoeken, kan dat globaal genomen drie redenen hebben: je vindt je huidige baan niet meer leuk, je ziet geen toekomstperspectief (of in ieder geval niet het toekomstperspectief dat je graag zou willen zien) of je bent iets anders tegengekomen wat je erg leuk lijkt. Of een combinatie van deze redenen, uiteraard. Toen ik zelf toe was aan wat nieuws, ben ik eerst bij mezelf nagegaan wat ik wel en wat ik juist niet wilde – zowel op de korte termijn als op de lange termijn. Voor mij betekende dit dat ik een nieuwe start heb gemaakt bij Calco.

Waar Calco je goed bij kan helpen, is het vinden van een geschikte baan voor jou. Niet alleen ik, maar vrijwel iedereen die bij Calco is begonnen, heeft dat gedaan omdat hij/zij/hen toe was aan iets nieuws in (meestal) een ander werkveld. Als je zeker weet dat je in de IT of Finance wilt werken, maar nog niet zeker weet wat voor baan of wat voor werkgever goed bij jou past, dan kan Calco je hier goed bij helpen. Niet alleen krijg je van alles toegereikt om je qua kennis klaar te stomen voor een nieuwe baan in Finance of IT; ook op persoonlijk vlak wordt er samen gekeken naar de juiste baan bij het juiste bedrijf voor jou. Ook hierbij geldt: schrijf voor jezelf op wat je wel en juist niet wilt, wat je verwacht en wat je wenst. Zo kan er naar de leukste baan voor jou worden gezocht!

Als je hier, of over iets anders, vragen over hebt, schroom dan vooral niet om contact met mij – of één van mijn mede-ambassadeurs – op te nemen! Dit kan bijvoorbeeld via LinkedIn

Bekijk onze vacatures

Naast onze traineeships in IT en Finance, bieden wij verschillende vacatures aan op ons hoofdkantoor. Denk aan een toffe rol binnen het Salesteam of bij Recruitment, Marketing, Onderwijs, Finance of ondersteunende functies. Benieuwd naar de topvacatures? Check ze hieronder!